اثرتغذیه صحیح برقدرت یادگیری دانش آموزان
تبلیغات
تبلیغات شما
اسلایدر 'Slider
دریافت رژیم غذایی تنها با چند کلیک
Title
رژیم غذایی
قیمت:15000تومان
خرید
توضیحات
.
تغذیه دانش آموزان
بلاک سمت راست بالابلوک راست
موضوعات
آرشیو
طراحی و پشتیبانی
ارتباط با مدير
نظرسنجی
نظرتان درموردمطالب چیست؟

اثرتغذیه صحیح برقدرت یادگیری دانش آموزان

mohammadmehdi
10:1
بازدید : 96

اثرتغذیه صحیح برقدرت یادگیری دانش آموزان

امروزه ديگر کسى ترديدى نسبت به نقش تغذيه در سلامت و يادگيرى ندارد. وقتى از رشد و نمو صحبت مى‌شود، مى‌بينيد که غذا در اين زمينه نقش مهمى را به‌عهده دارد. غذا در تأمين انرژي، مورد نياز است.. فعاليت قلب، دستگاه تنفس،  و ... به‌ نحوى با تغذيه و مواد غذائى ارتباط مستقيم دارند. به‌همين جهت هنگامى‌که کودک به سن مدرسه مى‌رسد و وارد مدرسه مى‌شود، هم به سلامت او بايد توجه کرد و هم بايد براى رشد بعدى و آماده‌سازى او نسبت به کمبود‌هاى گذشته، انديشه کرد. بنابراين بايد به تغذيه دانش‌آموزان با دقت خاص توجه شود. متأسفانه در اغلب کشورهاى در حال توسعه تعداد زيادى از کودکان سنين مدرسه از نظر آموزش و تغذيه در معرض خطر هستند. بر اساس چند مطالعه تحقيقي، ارتباط ميان شاخص‌هاى تغذيه‌اى و شاخص‌هاى مدرسه‌اى مثل سطح نمرات، سن ورود به مدرسه، حضور ذهن، پيشرفت تحصيلي، IQ   و مهارت‌هاى عملى و فکرى شامل تمرکز در کلاس درس مشخص شده است. بر اساس نتايج حاصل از اين تحقيقات در شرايط کنترل‌شده‌اى از نظر کيفيت مدرسه و توانائى معلم، قدرت فکرى و کار عملى دانش‌آموزانى که داراى وضعيت تغذيه‌اى خوبى بودند، به‌طور چشم‌گيرى بالاتر از دانش‌آموزان با وضعيت تغذيه‌اى پائين بود و ارتباط مهم و مثبتى بين وضعيت تغذيه‌اي، توانائى ذهنى و پيشرفت تحصيلى وجود داشته است.

 
 
 

عليرغم تأکيد کافى بر لزوم صبحانه دانش‌آموزان، متأسفانه بهاى کافى به اين امر داده نشده و بسيارى از دانش‌آموزان بدون صرف صبحانه به مدرسه مى‌روند. گاهى اوقات ممکن است خانواده پولى هم به کودک بدهد، آن وقت اين دانش‌آموز به‌جاى خريد موادغذائى پرارزش، مواد غذائى مانند چيپس، پفک و شکلات خريدارى مى‌کند.

 
 
 

دانش‌آموزى که صبحانه نخورده است، کسل بوده و قند خون او پائين مى‌آيد. به‌دنبال آن، انرژى فرد براى يادگيرى کم شده و قدرت حل مسائل درسی بخصوص رياضى کاهش مى‌يابد. ضمناً در اواخر ساعات مدرسه، حوصله نشستن در کلاس و گوش دادن به درس‌ها را ندارد. لذا بايد دانش‌آموزان را به خوردن صبحانه تشويق نمود.

پژوهش های اخیر نشان می دهد که مصرف قند زیاد موجب ایجاد استرس در مغز می شود. برای مثال نیم ساعت پس از خوردن یک ماده شیرین، کالری آن به سرعت آزادشده و گلوکز خون کودک بالا می رود ودرپی ترشح انسولین فرد دچارکاهش قندخون می شود.

 اگرچه ماهیچه ها و دیگر بافت های چربی قند را برای استفاده های بعدی ذخیره می کنند، اما بافت مغز نمی تواند این کار را انجام دهد.
۳ ساعت پس از خوردن مواد قندی، گلوکز خون پائین آمده و شروع به آزاد کردن هورمون های استرس زا می کند. کودکانی که دچار اختلال کم توجهی و بیش فعالی هستند کمتر قادرند با تأثیرهای غذاهای شیرین مقابله کنند، بنابراین فعالیت فیزیکی شان افزایش می یابد که این فعالیت در اثر پائین آمدن گلوکز خون و تلاش برای به کار انداختن مغز است .

غذاهای خانگی (و نه غذاهای آماده) برای هر سنی خوب هستند، اما مصرف شان برای بچه های در حال رشد ،بسیار مهم است. اگر غذای فرزندتان را چه در خانه و چه برای مدرسه با رژیم غذایی مناسب و متوازن درست کنید، موجب می شود میزان یادگیری دروس در او افزایش یابد.

 


برچسب ها :
مطالب مرتبط
تغذیه دانش آموزان
کی ورزش کنیم، کی ورزش نکنیم؟
تغذیه و آرامش اعصاب
اصول تغذیه ی صحیح در ورزشکاران
یك افطاری خوب؟
اصول تغذیه ی صحیح در ورزشکاران
آداب تغذیه
چطور در ماه رمضان ورزش کنیم؟
تغذیه صحیح در دوران یائسگی
تغذیه وسرطان
بلوک وسط پایینبلوک پایین
ورود به سایت
نام کاربری
رمز عبور
رمز عبور را فراموش کردم ؟
عضویت
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS